onsdag 13. januar 2016

Nå er det vår!!

Når jula er ryddet ut av huset setter vårfornemmelsene inn. Den starter med bugnende primulabord i butikken. Bare se her hvordan det så ut sist jeg var på Plantasjen.



Selvfølgelig må jeg ha Primula hjemme i januar - da starter våren!

Primula er enkle å ha med å gjøre så lenge de ikke tørker ut, og de står fint i stuetemperatur. Dersom de får for lite vann klapper de lett sammen.  Et tips er å legge en bit oasis i bunnen av potten for å holde fuktigheten.



Primula står fint i 2 -3 uker. Etter dette kan primula kan plantes i blomsterbedet dersom du klarer å holde liv i dem frem til det er frostfritt. Siden primula er en staude kan de komme tilbake år etter år. I hagen skal de heller ikke ha det for tørt, og de trives på et lett fuktig sted.



Nå i januar er det også klart for å planlegge hvilke før som skal kjøpes inn og hva som skal sås de neste månedene. Og for noen dager siden kom dette vårtegnet i posten:

Frøkatalogen kom i posten - men dette bildet er hentet fra Zimtrade. Se link under.

Jeg har foreløpig ikke helt bestemt meg for hva jeg skal så, og hvor jeg skal bestille fra.
Men jeg har gode erfaringer med disse Norske nettbutikkene - trykk på linkene under:

Zimtrade
Solhatt
Garden Living

Fordelen med å kjøpe fra Norske nettbutikker er at frøene der er tilpasset norske forhold, de kommer med norsk veiledning og du slipper å tenke på tollgrenser...

Det er selvfølgelig et mye større utvalg i mange utenlandske nettbutikker slik som disse:

Thomsen & Morgan
Impecta

Nå er våren i gang - selv om det ser slik ut på verandaen min:






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar