lørdag 9. januar 2016

Glutenfritt Valnøttbrød

I julen testet jeg ut en oppskrift på glutenfritt valnøttbrød. Det brødet ble så godt at jeg bestemte meg for å lage det igjen. Brødet var enkelt å lage, det ble saftig, med god struktur og holdt seg godt i flere dager. Stort sett det som jeg ønsker meg når jeg leter etter gode glutenfrie brød. Her deler jeg oppskriften med dere.



Oppskriften fant jeg på fridafrosk.net og her er link til oppskriften. Siden jeg gjorde noen små endringer - og slik at oppskriften er lett tilgjengelig - legger jeg den også her:

1 pk Toro Grov Mix
1 ss Fiberhusk
5 dl lunkent vann
1/2 pakke gjær
1/2 ts bakepulver
1-2 ss raps olje eller annen nøytral olje
1 dl hakkede valnøtter
1/2 ts salt
2-3 ss frø e.l. (jeg bruke chiafrø, havregryn og sesamfrø)



La fiberhusk svelle i halvparten av vannet. Bruker du fersk gjør blander du gjæren ut i resten av vannet. Pass da på at det holder cirka 37 grader. Bland sammen de andre ingrediensene, tilsett fiberhuskblandingen og resten av vannet (evt. med fersk gjær).
Elt alt godt sammen til du får en klissete og litt løs deig.

Mel en form så ikke brødet setter seg fast og ha deigen i. La den heve cirka en halv time.
Stek på 210 grader i cirka 35 minutter.

Siden jeg var godt i gang med å bake laget jeg også et glutenfritt fint brød. Det er alltid like gøy når brødet hever og steker seg langt ut av formen.



Jeg har god erfaring med å bruke Schär Bread-Mix (Mix B) til å bake fint brød. Jeg bruker oppskriften som står på baksiden av posen og tilsetter 1 ss fiberhusk som jeg bare blander i melet. Dette gir fine brød hver gang - enkelt og godt. Og det er et veldig godt brød til skalldyr og reker.


Dette er to gode glutenfrie brød som jeg anbefaler å prøve.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar